Fråga facket Fråga facket

Regimen i Belarus fängslar fackligt aktiva och stämplar dem som terrorister

Internationellt Siarhei Antusevich sattes i fängelse av den belarusiske diktatorn Lukasjenko och blev sen stämplad som terrorist. Nu är han frisläpp och på besök i Stockholm.

Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

LOs ordförande Johan Lindholm och Siarhei Antusevich, vice ordförande i Belarus LO, BKDP. Foto: LO

Som aktiv i det demokratiska facket BKDP i Belarus (Vitryssland) fick Sirahei känna på en växande våldsspiral när tiotals fackliga företrädare arresterades.

- KGB kom till vårt kontor 2020. Vi fördes till Minsk och första förhöret pågick i tio timmar. Vi frågades ut om BKDPs finansiella förmåga och vilka vi hade samröre med. Efter tio dagar i cell flyttades jag till ett ökänt fängelse dit regimkritiska, författare och andra kulturpersonligheter förts tidigare i historien. Alla som politiska fångar.

I det ouppvärmda fängelset blev kylan svår, särskilt på nätterna. Fångarna bestraffades utan att veta vad de gjort. Siarhei själv hölls isolerad i 11 dagar utan anledning. Efter nio månader tvingades han till arbete i straffkolonierna med få möjligheter att träffa anhöriga eller att få ta emot mat eller andra förnödenheter.

- Alla politiska fångar registreras som terrorister eller extremister och den stämpeln försvinner inte efter frigivningen.

Sirahei släpptes efter avtjänat straff, men inget blev sig likt.

- Övervakningen från myndigheterna var konstant. Jag skulle registrera mig hos polisen varje dag och delta i statliga så kallade program där de skulle omskola oss till goda medborgare i arbetsfrågor, droger och annat.

Polisen gjorde oannonserade besök i hemmet, en del fackliga kollegor fick besök på nätterna.

- Jag fick inte lämna Belarus. Jag ansökte om att få resa till Moskva för att besöka ILO-kontoret, men det ansågs som en aggression mot staten.

Siarhei tröttnade på statens övervakning och flydde till tyska Bremen där han fick asyl. Han upptog där sitt fackliga arbete som medlem i Solidarnast. Siarhei vädjar till alla att rapportera in Belarus överträdelser mot artikel 33 till ILO.

- Med omvärldens hjälp kan den belarusiska fackföreningsrörelsen fortsätta att existera även om det är i exil.

Siarhei och många andra fackliga och politiska fångar har frigetts, men kvar i fängelse sitter fortfarande 30 fackligt aktiva, bland dem BKDPs ordförande.

Text: Åsa Törnlund

Fackligt stöd till BKDP

• LO har sedan många år tillsammans med Palmecentret stöttat det fria demokratiska facket i Belarus, BKDP (Belarusian Congress of Democratic Trade Unions), både när de var verksamma inom landets gränser, men även när de nu lever i exil.
  • Bastun är ett Östersjösamarbete mellan fackliga centralorganisationer. Den belarusiska fackliga organisationen BKDP har samarbetat med Bastun under många år.