Fråga facket Fråga facket

Nytt medbestämmandeavtal tecknat mellan LO, Fremia och PTK

Kollektivavtal LO, Fremia och PTK har kommit överens om ett nytt centralt medbestämmandeavtal. Det är en viktig modernisering av det tidigare avtalet, som har gällt under de senaste 30 åren. Parternas gemensamma ambition är att det nya medbestämmandeavtalet ska underlätta det lokala samverkansarbetet och stärka relationerna mellan arbetsgivare och anställda.

Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Från vänster: Tobias Sjöqvist, LO, Veli-Pekka Säikkälä, LO, Jesper Neuhaus, Fremia, Nicola Lewis, PTK, Nadia Larsson, Fremia.

Demokrati på arbetsplatserna

Det nya avtalet innebär att medarbetarna fortsätter ha möjlighet till inflytande över beslut som påverkar arbetet. Genom att skapa strukturer för regelbunden dialog och samråd, främjas en mer inkluderande och transparent arbetsplatskultur.

- Avtalet innebär ett viktigt steg i främjandet av medbestämmande och demokrati på arbetsplatserna. Det är också ett tecken på att partsmodellen fortsätter leverera lösningar på de utmaningar som finns på arbetsmarknaden, säger Veli-Pekka Säikkälä, LOs avtalssekreterare.

- PTK ser ett stort värde i en väl fungerande facklig samverkan och medbestämmande, där de anställda ges möjlighet till trygghet, engagemang och utveckling i sitt arbete. Vi tror att detta avtal bidrar till att skapa förutsättningar för detta, säger Nicola Lewis, PTK:s förhandlingschefsgrupp.

Långa och konstruktiva förhandlingar

Förhandlingarna som pågått under flera månader har präglats av en konstruktiv och respektfull ton och det nya medbestämmandeavtalet ger fina förutsättningar för förbättrad samverkan och medbestämmande.

- Avtalet är ett viktigt steg mot att stärka arbetsplatsdemokratin. Parterna har tydligt visat en stark vilja att nå en överenskommelse som gynnar både arbetsgivare och anställda, säger Nadia Larsson, förhandlare på Fremia.

Även Jesper Neuhaus, chef för arbetsgivarfrågor på Fremia, är nöjd:

- Våra medlemmar är demokratiskt styrda verksamheter och avtalet representerar deras vilja att låta dialog prägla relationen mellan fack och arbetsgivare.

Förbättrad samverkan på arbetsplatserna

Det nya samverkansavtalet kommer att leda till flera konkreta förbättringar i det lokala samverkansarbetet, bland annat:

• Tydligare riktlinjer för medbestämmandeprocesser.
  • Regelbundna möten mellan arbetsgivare och fackliga representanter.
  • Ökad transparens i beslutsfattandet.

Det nya medbestämmandeavtalet ersätter det tidigare avtalet mellan KFO, LO och PTK från 1990. Nästa steg är att de fackförbund som har medlemmar inom Fremias område antar avtalet.