Fråga facket Fråga facket

LO vill se större investeringar för att få fart på Sverige

Ekonomi LO vill se större investeringar för att få fart på Sverige – och mer pengar i plånboken till LO-hushåll. Sverige behöver fungerande välfärd och fler jobb. Inte miljarder i riktade skattesänkningar till höga chefer, säger LOs ordförande Johan Lindholm.

Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

- Regeringens budget är inte den nystart Sverige behöver och LO länge efterlyst. Det finns några lovvärda ambitioner. Det är bra att regeringen satsar mer än vissa ekonomiska experter hävdat är möjligt. Men det är galenskap att de då öser ut många miljarder i skattesänkningar enbart riktade till höga chefer och politiker, säger Johan Lindholm.

- Vi får inte fler i jobb för att regeringen sänker a-kassan. För att trycka ner arbetslösheten vill jag se större investeringar från politikerna och en nystart för landet. Sverige behöver tåg som går i tid. Vi behöver en skola där alla barn lär sig att läsa. En omsorg och vård som är lika för alla och där personalen inte behöver springa benen av sig. Vi behöver få igång byggandet, säger Johan Lindholm.

LO har också länge krävt fler tydligt riktade insatser till låg och medelinkomsttagare, till exempel genom höjda barnbidrag och slopad karens i sjukförsäkringen.

- LO-förbundens medlemmar har burit Sverige genom pandemin och inflationen. Nu får en kvinna i ett arbetaryrke 150 kronor i skattesänkning. Det är ett välkommet stöd till ett LO-hushåll. Men ställ det mot att en hög chef eller minister får över tre tusen kronor i sänkt skatt varje månad. Det kostar miljarder som i stället hade kunnat bygga Sverige starkare, säger Johan Lindholm.