Trygg sjukförsäkring

Tusentals riskerar bli utan sjukpenning – vi kräver en fungerande sjukförsäkring!

Aldrig har en fungerande sjukförsäkring varit viktigare. Tusentals människor riskerar att bli utförsäkrade på grund av de spår som coronakrisen sätter i sjukvården. Ansvariga politiker måste ta ansvar. Skriv under vårt krav för en tryggare sjukförsäkring.

Just nu lamslår coronakrisen sjukvården. Mycket som inte handlar om liv och död får stå på vänt – läkarbesök och operationer fortsätter att ställas in varje dag. Det är förståeligt. Men människors liv fortsätter ändå, med eller utan covid-19. Med eller utan cancer, reumatism eller förslitningsskador. Hyran ska betalas oavsett hur långa vårdköerna är.

LO-förbunden har under lång tid fått otaliga vittnesmål från medlemmar som är för sjuka för att kunna arbeta men som av Försäkringskassan anses för friska för att få sjukpenning. Nu är det viktigare än någonsin att den sjukförsäkring vanligt folk betalar för faktiskt fungerar.

Vi kräver att regeringen går vidare med den utredning som nyligen presenterades och tar fram en rimligare, tryggare sjukförsäkring. Inget annat duger.

Läs vår debattartikel i Svenska Dagbladet.

Skriv under vårt krav: